علل تپش قلب در کودکان چیست؟

تپش قلب(Palpitation) در کودکان می تواند یک تجربه نگران کننده برای کودک و والدین آنها باشد. هدف این مقاله ارائه اطلاعات جامع در مورد اینکه تپش قلب چیست، علل بالقوه، علائمی که باید به آنها توجه کرد و اقدامات لازم می باشد.

تپش قلب چیست؟
تپش قلب(Palpitation) تغییراتی در ضربان قلب شما است که می توانید آن را احساس کنید(در حالت عادی ما متوجه ضربان قلب خود نمی شویم). ممکن است احساس کنید قلبتان به شدت و قوی می‌تپد، تند می‌زند یا ریتم نامنظم دارد. برخی افراد این احساس را به صورت بال بال زدن یا احساس ضربه در قفسه سینه، گردن یا گلو توصیف می کنند. باید بدانید که اغلب اوقات، تپش قلب نشان دهنده یک بیماری جدی نیست و خود به خود از بین می رود. اما گاهی اوقات، تپش به یک بیماری مرتبط است که نیاز به درمان دارد. در بزرگسالان، تپش قلب گاهی اوقات خبر از رویدادهای جدی قلبی می دهد. با این حال، تپش قلب در کودکان معمولاً از محرک‌های فیزیولوژیکی مانند تب، ورزش، اضطراب یا کم‌خونی ناشی می‌شود تا علل تهدیدکننده زندگی (مانند آریتمی قلبی).
در اینجا متذکر می شویم که تعداد ضربان قلب طبیعی در کودکان بر اساس سن، متفاوت است. تاکی کاردی به عنوان وجود تعداد ضربان قلب بیشتر از حد انتظار برای سن تعریف می شود. ضربان بیش از 160 عدد در دقیقه  برای شیرخواران کوچکتر از 2 سال، بیش از 140 عدد در دقیقه برای کودکان دو تا ده سال  و بیش از 120 تا  برای کودکان بالای 10 سال در تعریف تندی ضربان قلب(تاکی کاردی) قرار می گیرد.

چه عللی باعث تپش قلب در کودکان می شوند؟
انواع حالات و بیماریها می توانند باعث تغییر در تعداد یا نظم ضربان قلب و در نتیجه احساس تپش قلب در کودک شوند. علل عمده شامل موارد زیر می باشد:

1. مشکلات قلبی( آریتمی های قلبی مثل ضربان زودرس دهلیزی یا بطنی، میوکاردیت، کاردیومیوپاتی، بیماریهای مادرزادی قلب، سابقه جراحی قلب، تب حاد روماتیسمی)
  2. قند خون پایین
  3. کم خونی شدید
  4. استرس، اضطراب یا حملات پانیک
  5. سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (افزایش بیش از حد ضربان قلب از حالت نشسته به ایستاده بدون افت فشار خون شریانی.)
  6. هایپرونتیلاسیون(حالتی که همراه با اضطراب و تنفس سریع می باشد)
  7. مشکلات تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی( فئوکروموسیتوما)
  8. عوارض بعضی از داروها یا مواد سمی
  9. ورزش
  10. تب( هر درجه تب تعداد ضربان قلب را 20 تا افزایش می دهد)
  11. مواد محرک مانند کافئین (موجود در نوشابه های گازدار، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا).
تپش قلب در کودکان

علائم مهمی که همراه با تپش قلب باید توجه شود چه هستند؟
در حالی که تپش قلب اغلب بی ضرر است، مهم است که کودک خود را برای علائم اضافی که ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری باشد، تحت نظر داشته باشید. این شامل:

• سرگیجه یا سبکی سر
  • غش(سنکوپ) یا نزدیک به غش
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب که به طور مکرر رخ می دهد یا برای مدت طولانی ادامه دارد.
  • تپش قلب که با علائم دیگر بیماری مانند تب یا ضعف رخ می دهد.
    توجه داشته باشید که بعضی از داروهای شایع مثل داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی، مکمل های غذایی حاوی افدرا، داروهای گیاهی و نوشیدنی های انرژی زا می توانند برای کودکان باعث اختلالات تپش قلب شوند.
    تپش قلب ناشی از تاکی آریتمی های خطرناک، اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. کودکان ممکن است احساس کنند که پروانه ای در سینه آنها پرپر می کند یا قلبشان آنقدر سریع در حال تپیدن است که  گویی می خواهد از سینه بیرون بیاید. این تپش قلب عموماً کوتاه مدت است (ثانیه تا دقیقه).
    تپش قلب ناشی از حالات هیپردینامیک قلبی(ورزش، تب، کم خونی، داروها، مواد مغذی، نوشیدنی های کافئین دار و برانگیختگی عاطفی) همراه با تاکی کاردی سینوسی اغلب به صورت ضربه یا تپش که به ناحیه گوش می کشد توصیف می شود، به ویژه زمانی که بیمار به پشت خوابیده است. این حالت اغلب از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.
    کودکان مبتلا به انقباضات زودرس دهلیزی یا بطنی(PVC  یا PAC) ممکن است بگویند که قلب آنها “می ایستد” یا احساس خالی شدن در سینه حس می کنند.
    سابقه تپش قلب همراه با سنکوپ(غش کردن)، به ویژه در ارتباط با ورزش، نگرانی را در مورد علت اولیه قلبی مانند آریتمی قلبی، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یا ایسکمی میوکارد ایجاد می کند. در کودکان مبتلا به تاکی آریتمی متناوب (به عنوان مثال، سندرم QT طولانی مدت یا سندرم ولف پارکینسون وایت)، ممکن است تپش قلب همراه با سنکوپ ناگهانی توصیف شود. محرک های این رویدادها شامل ورزش، قرار گرفتن ناگهانی در معرض آب سرد (شنا) یا هیجان ناگهانی است.
    سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی قلبی یا ناشنوایی باعث ایجاد شک بالینی برای اختلالات ژنتیکی مانند سندرم QT طولانی و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک می شود که ممکن است باعث شروع ناگهانی تاکی کاردی بطنی همراه با تپش قلب و سنکوپ شود.

آیا کودک من به آزمایشات نیاز خواهد داشت؟
شاید. اگر کودک شما تپش قلب دارد، پزشک شما می تواند چندین کار را برای کشف علت انجام دهد:

1. پزشکان یک معاینه از کودک شما انجام می دهند و در مورد تپش قلب او می پرسند. آنها ممکن است بپرسند که چه مدت آنها را دارند، چه احساسی دارند و چه زمانی اتفاق می افتد. آنها همچنین ممکن است بپرسند که آیا چیزهایی مانند ورزش یا تغییر وضعیت باعث بهبود یا بدتر شدن تپش قلب فرزند شما می شود.
  2. آنها همچنین در مورد سلامتی کودک شما می پرسند. این شامل سایر علائمی است که دارند، داروها یا موادی که مصرف می کنند.
  3. الکتروکاردیوگرام (“ECG”) – این تست فعالیت الکتریکی قلب فرزند شما را اندازه گیری می کند.
  4. آزمایشات خون برای بررسی مشکلات هورمونی و موارد دیگر انجام می شود.
  5. اکوکاردیوگرافی: این یک آزمایش تصویربرداری است که تصاویری از ساختمان قلب شما ایجاد می کند.
  6. هولتر(نوار قلب طولانی): این شامل پوشیدن یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که فعالیت الکتریکی قلب شما را برای مدت حداقل یک روز ثبت می کند.
تپش قلب در کودکان

تپش قلب چگونه درمان می شود؟
درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث تپش قلب کودک شما شده است. مثلا:

• اگر مشکل قلبی دارید، پزشک می تواند داروهایی را تجویز کند یا درمان های دیگری را پیشنهاد کند.
  • اگر بیماری دیگری مانند دیابت دارید، ممکن است نیاز به مصرف دارو یا تغییر سبک زندگی داشته باشید.
  • اگر تپش قلب شما مربوط به دارویی است که مصرف می کنید، پزشک ممکن است دارو را تغییر دهد یا دوز مصرفی شما را تغییر دهد.
  • اگر دچار اضطراب یا حملات پانیک هستید، روانپزشک کودک می‌تواند درمان‌هایی را برای فرزند دلبندتان پیشنهاد کند. به قسمت ” همکاران مشاور” برای دیدن آدرس و شماره تلفن همکاران آقای دکتر فرشاد جعفری مراجعه نمایید.
    گاهی اوقات تپش قلب خود به خود از بین می رود. این ممکن است اتفاق بیفتد اگر آنها به یک وضعیت موقتی مانند تب مرتبط باشند.

آیا کاری هست که بتوانم برای فرزندم انجام دهم؟

• تمام داروهای فرزند خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • سعی کنید فعالیت بدنی منظم داشته باشید. حتی فعالیت های ملایم مانند پیاده روی برای سلامتی شما مفید است. اگر ورزش باعث تپش قلب یا علائم دیگر می شود، با پزشک یا پرستار خود در مورد اینکه چه نوع فعالیت بدنی ایمن است صحبت کنید.
  • راه های سالمی برای مقابله با استرس پیدا کنید.
تپش قلب در کودکان

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بود؟
اگر فرزند شما هر یک از موارد زیر را تجربه کرد، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

1. تپش قلب مداوم که از بین نمی رود.
  2. تپش قلب همراه با علائم شدید مانند درد قفسه سینه، غش یا تنگی نفس
  3. سابقه شناخته شده بیماری های قلبی
  4. تپش قلب که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند یا باعث ناراحتی قابل توجهی می شود.
    در حالی که نگرانی شما والدین عزیز طبیعی است، آرام ماندن می تواند به کودک شما اطمینان دهد. زمانی که تپش قلب رخ می دهد، فراوانی، مدت زمان و علائم مرتبط با آن توجه داشته باشید. این اطلاعات می تواند برای پزشک کودک شما مفید باشد. به کودک خود در مورد تپش قلب به روشی که بتواند بفهمد آموزش دهید و به او کمک کنید علائم را تشخیص دهد و گزارش دهد.
    تپش قلب در کودکان اغلب خوش خیم است، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی سلامت باشد. درک علل بالقوه، علائم و راهبردهای مدیریتی می تواند به شما در حمایت موثر از فرزندتان کمک کند. اگر نگرانی دارید یا متوجه علائم آزاردهنده شدید، در مشورت با دکتر فرشاد جعفری تردید نکنید. (ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین)

برای کسب اطلاعات بیشتر، با منشی تماس بگیرید.