تعریف کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (Hypertrophic cardiomyopathy or “HCM”) وضعیتی است که عضله قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ضخیم شدن آن می شود. در HCM، سلول های عضلانی بزرگ می شوند (فرآیندی که به عنوان هیپرتروفی شناخته می شود)، که منجر به ضخیم شدن دیواره های قلب می شود. سپتوم بطنی (دیواره بین دو حفره پایینی قلب) اغلب بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. گاهی اوقات، دیواره ضخیم می تواند خروج خون از قلب را مشکل کند( تنگ شدن مسیر خروجی بطن چپ). هنگامی که این اتفاق می افتد، قلب پمپاژ خون را به خوبی انجام نمی دهد. این می تواند باعث مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه و سایر علائم شود. HCM معمولاً ناشی از یک مشکل ژنتیکی است که در بعضی خانواده ها وجود دارد.

علائم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در کودکان چیست؟
برخی از کودکان هیچ علامتی نشان نمی دهند. افراد مبتلا به HCM گاهی اوقات سوفل قلبی دارند. این صدای اضافی است که پزشکان هنگام گوش دادن به قلب با گوشی پزشکی می شنوند. یک پزشک ممکن است در طول یک معاینه معمول، مانند قبل از شروع ورزش کودک، سوفل پیدا کند. نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ممکن است این علائم را داشته باشند: خسته شدن بسیار بیشتر از حد معمول،  تنفس سریع، مشکل در تغذیه کودکان بزرگتر ممکن است چنین علامتی داشته باشند:

• احساس تنگی نفس به خصوص در حین ورزش
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن(سنکوپ) یا احساس غش کردن
  • تپش قلب

در صورتیکه فرزند شما دارای علائم مشکوک قلبی می باشد، می توانید برای اطمینان از راهنمایی دکتر فرشاد جعفری به صورت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین استفاده کنید.

میزان شیوع کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک چقدر است؟

HCM می تواند ارثی باشد، بنابراین غربالگری خانواده در صورت تشخیص یکی از اعضای خانواده بسیار مهم است. از هر 500 بزرگسال 1 نفر را مبتلا می کند اما در دوران کودکی کمتر شایع است (تقریباً 1 در 200000 کودک).

آیا آزمایشاتی برای تشخیص کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک وجود دارد؟

بله. آزمایشات برای بررسی HCM می تواند شامل موارد زیر باشد:

• اکوکاردیوگرام (“اکو”) :
    این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب استفاده می کند . پزشکان از آن برای مشاهده ضخامت دیواره های قلب، اندازه گیری فضاهای داخل قلب و میزان قدرت پمپاژ قلب استفاده می کنند. ممکن است پزشک از کودک شما بخواهد در حین اکوکاردیوگرافی یا درست قبل از آن ورزش کند.
  • آزمایش ژنتیکی :
    این می تواند نشان دهد که آیا فرزند شما یکی از ژن های غیر طبیعی را دارد که برخی از افراد مبتلا به HCM دارند.
  • MRI قلب:
    این آزمایش تصاویری از قلب ایجاد می کند. می تواند قسمت هایی از قلب را که به سختی با اکوکاردیوگرافی دیده می شوند نشان دهد. MRI همچنین می تواند عملکرد قلب را ارزیابی کند.

اگر فرزند شما HCM دارد، سایر اعضای خانواده (خواهر و برادر و والدین) نیز باید برای آن آزمایش شوند. آزمایشات شامل معاینه فیزیکی و همچنین نوار قلب و اکوکاردیوگرافی است. خواهر و برادرها بین سنین 12 تا 18 سالگی معمولا به طور سالانه نیاز به بررسی(نوار قلب و اکو) دارند. پس از سن 18 سالگی، اکثر افراد فقط باید هر 3 تا 5 سال یک بار آزمایش شوند. اگر فرزند شما دارای یک ژن غیر طبیعی است، اعضای خانواده نیز باید آزمایش ژنتیکی را برای یافتن آن انجام دهند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در کودکان چگونه درمان می شود؟
اگر کودک شما علائمی نداشته باشد، احتمالاً نیازی به درمان نخواهد داشت. در صورت بروز علائم، درمان ها عبارتند از:

• داروهایی برای کاهش ضربان قلب و کمک به آرامش عضله قلب
  • دستگاهی به نام «دفیبریلاتور» – این دستگاه می‌تواند ضربان‌های غیرطبیعی قلب را حس کرده و کنترل کند. این دستگاه زیر پوست نزدیک قلب کار گذاشته می شود.
  • جراحی: به ندرت، افراد مبتلا به HCM ممکن است به جراحی برای برداشتن بخشی از عضله قلب که باعث انسداد مسیر خروجی بطن شده است نیاز داشته باشند. این کار فقط زمانی انجام می شود که داروها اثر نکنند.
کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

چه کارهایی می توانم برای کمک به فرزندم انجام دهم؟

• از پزشک کودک خود بپرسید که چه نوع فعالیت بدنی برای کودک شما بی خطر است. ورزش بسیار سخت می تواند برای کودکان مبتلا به HCM خطرناک یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. اما اکثر افراد مبتلا به HCM می توانند با خیال راحت ورزش های ملایم را انجام دهند.
  • مطمئن شوید که کودک شما تمام واکسن های خود را دریافت می کند.
    از پزشک فرزندتان بپرسید که چقدر آب باید بنوشد. افراد مبتلا به HCM ممکن است در صورت عدم دریافت مایعات کافی دچار مشکلاتی مانند غش شوند. پس باید هنگام گرما و انجام ورزش، آب کافی بنوشند. اما برخی از افراد مبتلا به HCM که دچار نارسایی قلب شده اند باید در مصرف نمک و آب زیادی مراقب باشند. توجه داشته باشید که فرزند شما احتمالاً به معاینات و آزمایشات منظم، داروها یا درمان های دیگر نیاز دارد. آنها همچنین ممکن است نیاز داشته باشند از فعالیت های خاصی اجتناب کنند. تعداد کمی از افراد مبتلا به HCM مشکلات قلبی جدی دارند. اما بیشتر کودکان می توانند زندگی عادی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره دکتر فرشاد جعفری به صورت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین استفاده کنید.