باز ماندن مجرای شریانی -PDA

تعریف :
مجرای شریانی، رگی است که وجود آن برای زندگی جنینی ضرورت دارد. این رگ به طور طبیعی پس از تولد خود به خود بسته خواهد شد.گاه به عللی این مجرا خود بخود بسته نمی شود که به آن باز ماندن مجرای شریانی یا PDA  می گویند.
تاثیر بیماری :
باز ماندن مجرا بعد از تولد، باعث عبور خون از آئورت پرفشار به سرخرگ ششی کم فشار می گردد و در نتیجه منجر به افزایش جریان خون ریه ها می شود. در صورتی که  مجرا کوچک باشد مقدار خونی که به شش ها تحمیل می شود کم است بنابراین مشکلی ایجاد نکرده و کودک علائمی ندارد. اگر مجرا بزرگ باشد علائمی مانند مشکل تنفسی، تند تند نفس زدن ، خستگی ، عدم رشد و عفونتهای مکرر ریه و تعریق فراوان بروز می کند.

راه درمان:
در هر کودکی که تشخیص باز ماندن مجرای شریانی داده شود لازم است در اولین فرصت اقدام به بستن مجرا جهت پیشگیری از عفونت ، کم کردن بار قلب و ریه ها و جلوگیری از نارسایی قلبی گردد. قبلا مجرای شریانی باز همگی با عمل جراحی درمان می شد ولی اکنون جراحی فقط در موارد خاص و بزرگ بودن مجرا صورت می گیرد.برش جراحی در سمت چپ قفسه سینه و زیر بغل داده می‌شود و بدون نیاز به دستگاه قلب و ریه مصنوعی، این ارتباط مسدود می گردد. سپس گردش خون به حالت طبیعی برگشته و کودک در صورت نداشتن ناهنجاری قلبی دیگری اغلب به پیگیری بیشتر بعدی نیاز نخواهد داشت.
امروزه PDA را بدون عمل جراحی و از طریق وسایلی به نام آمپلاتزر یا کویل در بخش آنژیوگرافی می بندند. به این طریق که بیمار پس از ورود به اتاق آنژیوگرافی توسط پزشک بیهوشی به طور مختصری بیهوش می شود. سپس پزشک فوق تخصص قلب اطفال اقدام به رگ گیری از طریق کشاله ران می کند. سپس کاتترهایی را از طریق  این رگ به قلب رسانده و سوراخ را اندازه گیری می کند و سپس با توجه به اندازه سوراخ،  وسیله مناسب برای کودک تعبیه می گردد.پس از اتمام کار بیمار به ریکاوری آورده شده و تحت مانیتورینگ قرار می گیرد و در نهایت پس از بیداری از بخش آنژیوگرافی به ICU یا بخش داخلی منتقل شده که این امر بستگی به وضعیت بیمار و نظر پزشک مربوطه دارد. آقای دکتر فرشاد جعفری دارای فلوشیپ اقدامات مداخله ای قلب کودکان هستند و این بیماری را با آنژیوگرافی درمان می کنند.

دریافت نوبت از دکتر فرشاد جعفری