علایم شایع بیماری قلبی در کودکان چیست؟

بستگی به شدت بیماری قلبی و سن کودک، علائم بیماری قلبی متفاوت ظاهر می شود. شناخت علائم بیماری قلبی در کودکان برای تشخیص زودهنگام و مداخله پزشکی مناسب ضروری است. به خاطر داشته باشید که علائم بسته به شرایط خاص قلبی و سن کودک می تواند متفاوت باشد. اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، باید برای ارزیابی و درمان بیشتر با متخصص قلب کودکان مشورت کنید. گاهی اوقات می توان بیماری قلبی را با معاینات منظم سلامت و آزمایش های غربالگری، زود تشخیص داد. تشخیص و درمان به موقع می تواند نتیجه و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به بیماری قلبی را بهبود بخشد.در اینجا برخی از علائم رایجی که ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی در کودک باشد آورده شده است:

• تنفس سریع (تاکی پنه): تنفس سریعتر از حد طبیعی، به ویژه در هنگام استراحت یا خواب، می تواند نشانه بیماری قلبی باشد. تعداد تنفس در یک دقیقه شمارش می شود و در هر سنی متفاوت است. در دو ماه اول زندگی، تعداد تنفس بیش از 60 تا در دقیقه و تا یکسالگی بیش از 40 تا در دقیقه، تنفس تند حساب می شود و نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد.
  • زجر تنفسی(دیسترس): دشواری شدید تنفس، همراه با فرورفتگی قابل مشاهده قفسه سینه بین دنده ها و تکان خوردن پره های بینی، می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.
  • سیاه شدگی (سیانوز): لب ، زبان یا ناخن های مایل به آبی یا خاکستری، به ویژه زمانی که کودک فعال است یا گریه می کند، می تواند نشان دهنده کمبود اکسیژن در جریان خون ناشی از بیماری قلبی باشد. توجه داشته باشید که بنفش شدن اطراف لب( نه خود لب) نشاندهنده بیماری قلبی نمی باشد بلکه معمولا پاسخی به تغییرات دمای محیط می باشد. شایعترین بیماری سیانوتیک در کودکان تترالوژی فالو می باشد. در قسمت “مقالات” با این بیماری اشنا شوید.
  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی): ضربان قلب سریع غیر طبیعی، به ویژه در حالت استراحت یا در حین فعالیت های عادی، می تواند نگران کننده باشد. تعداد نبض در یک دقیقه شمارش می شود و در هر سنی متفاوت است. یک نوزاد تعداد ضربان طبیعی حدود 140 تا در دقیقه دارد. یک کودک 10 ساله تعداد متوسط 90 ضربان در دقیقه دارد. این عدد در بالغین به 70 ضربان در دقیقه می رسد. ضربان بالای 180 تا در دقیقه حتما نیاز به بررسی دارد. نحوه شمارش نبض را در قسمت ” ویدیو ها ” ملاحظه کنید.
  • مشکل در تغذیه: نوزادان مبتلا به بیماری قلبی ممکن است به دلیل خستگی ناشی از افزایش تلاش مورد نیاز برای پمپاژ خون، در مکیدن، تغذیه یا افزایش وزن دچار مشکل شوند. نوزادی که دچار فشار خون ریوی بالا به خاطر بیماری قلبی باشد، علی رغم تغذیه مناسب، وزن گیری کافی نخواهد داشت. همیشه به منحنی رشد فرزند خود دقت کنید.
  • صدای اضافه در قلب: سوفل قلبی (heart murmur) صدای اضافی است که پزشکان هنگام گوش دادن به قلب با گوشی پزشکی می شنوند. چون در حالت عادی این صدا از قلب شنیده نمی شود، به آن صدای اضافی هم می گویند. اگرچه صدای اضافه می تواند ناشی از بیماری قلبی باشد، ولی بعضی از صداها بدون وجود بیماری قلبی هستند و به آنها صداهای بی گناه گویند. در قسمت مقالات در مورد” صدای اضافی در قلب” بیشتر بخوانید.
  • خستگی: کودکان مبتلا به بیماری قلبی ممکن است در حین فعالیت های بدنی به سرعت خسته شوند یا حتی پس از یک خواب آرام، بیش از حد خسته به نظر برسند. اگر احساس می کنید فرزند شما در حین بازی و فعالیت، زودتر از کودکان هم سن خود خسته می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. خسته شدن در نوزاد، خود را به صورت تعریق روی پیشانی و رها کردن سینه هنگام شیرخوردن نشان می دهد.
  • عدم رشد: رشد کندتر از حد انتظار ، چه از نظر وزن و چه از نظر قد، می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی در کودکان باشد.  در کارت رشد کودک، اگر منحنی رشد شکل بالارونده نداشته باشد، باید به فکر بیماریهای قلبی هم بود.
  • سرفه‌های مداوم: سرفه‌های مزمن، به‌ویژه اگر زمانی که کودک فعال است یا دراز کشیده بدتر می‌شود، ممکن است به مشکلات قلبی مرتبط باشد.
  • تورم (ادم): تورم پاها، مچ پا، یا شکم زمانی رخ می دهد که قلب نتواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. به این حالت نارسایی قلب گوییم. نارسایی قلب می تواند ناشی از بیماری مادرزادی قلب درمان نشده باشد. مثلا تنگی شدید دریچه آئورت می تواند عملکرد قلب را پایین بیاورد. بیماریهای اکتسابی عضله قلب( میوکاردیت) هم می تواند یک قلب از قبل سالم را دچار نارسایی کند که یکی از علایم آن ورم اندامها و صورت می باشد.
  • درد شکم: برخی از کودکان مبتلا به بیماری قلبی ممکن است درد شکم را تجربه کنند که اغلب به دلیل احتقان در کبد یا سایر اندام های شکمی است.
  • سرگیجه یا غش (سنکوپ): دوره های سرگیجه یا غش، به ویژه در حین فعالیت بدنی، می تواند با مشکلات قلبی همراه باشد. یکی از علل شایع برای غش، رخ دادن نامنظمی یا تندی شدید در ضربان قلب می باشد که باعث اختلال خونرسانی به مغز و به دنبال آن سنکوپ می باشد. مقاله با عنوان سنکوپ را در قسمت ” مقالات ” مطالعه کنید.
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه: کودکان بزرگتر ممکن است از درد یا ناراحتی قفسه سینه شکایت داشته باشند که می تواند نشانه ای از برخی بیماری های قلبی باشد. البته توجه داشته باشید که اکثر علل احساس درد در قفسه سینه، غیر قلبی می باشند. دکتر فرشاد جعفری در مورد درد قفسه سینه در کودکان در قسمت “پادکست” توضیحات مفصل دادند.
  • تغییر در رنگ ناخن و پوست: چاق شدن و گرد شدن نوک انگشتان دست و پا( که به آن کلابینگ می گویند) یا تغییر رنگ ناخن اغلب نشان دهنده بیماری قلبی پیشرفته و طول کشیده می باشد.
  • تعریق بیش از حد: تعریق زیاد، به خصوص در ناحیه پیشانی، در هنگام تغذیه یا فعالیت می تواند نشانه ای از بیماری قلبی در نوزادان باشد. شیر خوردن برای نوزاد مثل ورزش کردن است. از این رو، وقتی نوزادی دارای بیماری قلبی باشد، به خاطر خستگی روی پیشانی دچار تعریق می شود.

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این علائم می تواند ناشی از سایر مشکلات سلامتی نیز باشد، بنابراین ارزیابی کامل توسط یک فوق تخصص قلب کودکان برای تشخیص دقیق ضروری است. اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، به خصوص اگر ادامه یابد یا بدتر شود، به دکتر فرشاد جعفری مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام می تواند نتایج را برای کودکان مبتلا به بیماری قلبی تا حد زیادی بهبود بخشد. در مشاوره آنلاین با دکتر فرشاد جعفری می توانید در مورد علائمی که در فرزندتان، شما را نگران کرده است صحبت کنید.
در قسمت “ویدیوها ”   فیلم ” علایم شایع بیماریهای قلبی در کودکان”  را مشاهده کنید.